Orhan Pamuk Kar Kitabı Özeti Ve İncelenmesi

Kar, Roman, 2002 yılında Nobel Ödülü sahibi ve dünyanın en tanınmış romancılarından Orhan Pamuk’un yazdığı bir roman. Kar romanı toplam 43 bölümden oluşuyor. Pamuk’un “İlk ve son siyasi romanım” adını verdiği bu roman, 1980’den önce ve sonra ülkenin siyasi nabzını tutmak ve başörtüsü ve bağnazlık meselesini anlatmak için yazdığı bir roman.

Orhan Pamuk’un bu romanı, Dostoyevski’nin Genies kitabından ilham aldı ve yazar, 12 Eylül’den önce ve sonra ülkenin siyasi nabzını Siyasi İslamcılar ve Kemalistler arasındaki çatışmalar aracılığıyla belirsiz bir bakış açısıyla ortaya çıkarmaya çalıştı.

Bu romanın yazarı laik ve solcu yazar Kars’ın gözünden ve Türkiye’den siyasi coğrafyayı incelemesini istedi. “İrtica ve Hicap” konusunu kadın intiharları konusuna iletmek isteyen yazarın yazdığı Kars’ın açıklamaları, Kars’ın etnik ve politik tablosuyla bağdaşmıyor. Kars’ta yaşayan herkesin fark edeceği gibi, Azeri, Terekeme, Yerli, Kürt ve hatta Rus kökenli insanların yaşadığı bu şehrin demografik ve inanç yapısı gerici, aşırı dindar, laik olmayan, büyük açıklamalara uymuyor ve yazarın eylemleri.

Gürcistan, Azerbaycan, Karabağ, Kafkasya ve sakinlerinden göç eden Kars halkı, Orhan Pamuk’un bahsettiği kadar dindar ve bağnaz olmakla suçlanamaz. Kars’ı en başından beri anlatan romanda, Kars’a özgü, Kars’a özgü coğrafi, mimari, demografik ve sosyolojik bilgiler oldukça karanlık. Bu nedenle yazarın Kars’ı çok iyi bilmeden bu romanı yazdığı ve belki Batman ve Erzurum’un hayali bir Kars’tan bahsettiklerini rahatlıkla söyleyebiliriz.

Sol bir kanadına bakan Kars ve Kars’ı canlandıran yazarın 12 Eylül darbe parsellerini sevimli göstermeye çalışması ve bağnazlığı ezici bir darbe olarak göstermesi de anlamlıdır. Orhan Pamuk’un politik düşüncelerine uymayan bu roman 2002 yılında yayınlandı. Buna rağmen, yazarın darbecilerin tokmağı gibi bir tutuma sahip olması, politik tercihleriyle çelişkili bir tuhaflık ortaya koyuyor.

Romanlarında zayıf vakaları işleyerek dikkat çeken yazar, romanlarında gerginlik unsurları ve heyecan verici grafikler içermeyen bir romancıdır. Neredeyse tüm romanlarını sıradan ve gündelik dikkat dağıtıcı şeyler üzerinde düzenleyen romancı, romanlarını yazarken planlı romanlar izlenimi veriyor. Romanlarının çoğunda postmodernist bir yaklaşıma sahip olmasına rağmen, bu romanın yeni roman tekniğiyle yazdı, ancak bu romanda vakalar kurgusal değildi, vaka planı gerginlik, uzmanlık ve entrikaya dayanmadı.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir